Werkwijze
Intake
De intakefase bestaat uit 1 of 2 gesprekken. Hierin inventariseren we jouw klachten, huidige omstandigheden en levensloop. Ook wordt er stilgestaan bij de hulpvraag en verwachtingen ten aanzien van de therapie. Soms is er aanvullende diagnostiek nodig, bijvoorbeeld door middel van vragenlijsten.
Belangrijk om mee te nemen naar de eerste afspraak:
- De verwijsbrief van de huisarts
- Zorgverzekeringspas
- Een geldig identiteitsbewijs
De intakefase wordt afgerond met een adviesgesprek waarin we stilstaan bij de (voorlopige) DSM-5-classificatie, behandeldoelen en behandelvoorstel. Hierbij kan het zijn dat we tot de conclusie komen dat een behandeling elders beter aansluit. In dat geval worden de mogelijkheden daarover besproken en wordt er meegedacht over een geschikte doorverwijzing.
Behandeling
Als we tijdens de intake tot overeenstemming komen dat ik een passende behandeling kan bieden, zullen we samen de doelen voor de behandeling vaststellen in een behandelplan. Ik werk doorgaans in de basis-GGZ, waarbij binnen een beperkt traject specifiek gewerkt wordt aan de klacht waar je voor komt. Wanneer een intensiever en langer durend traject nodig is is, zal dit binnen de specialistische GGZ via Stichting 1nP plaatsvinden.
Therapie is een gezamenlijke inspanning. De gesprekken in de praktijk leggen de basis, maar de echte verandering vindt vaak plaats in het dagelijks leven. Daarom vraag ik je om actief met huiswerkopdrachten te oefenen. Zo bouwen we samen stap voor stap aan blijvende vooruitgang.
Gedurende het traject zal ik gebruik maken van ROM-metingen en regelmatige evaluaties om de voortgang van de behandeling te monitoren. Zo nodig kan het behandelplan in gezamenlijk overleg worden aangepast.
De behandelgesprekken vinden over het algemeen face-to-face plaats. Indien gewenst kan de behandeling (gedeeltelijk) online/via (beveiligde) beeldbelgesprekken plaatsvinden. Ook kan er indien gewenst gebruik gemaakt worden van e-health-modules (Embloom).
Indien nodig, met jouw toestemming, zullen we naasten bij de behandeling betrekken.
Afsluiting
Het beëindigen van de behandeling gaat altijd in samenspraak. Als de behandeling is gestopt, zal ik de verwijzer hierover informeren, tenzij je hier geen toestemming voor geeft.
Kwaliteit
Als GZ-psycholoog houd ik mij aan de beroepscode voor GZ-psychologen BIG. De praktijk beschikt over een privacyverklaring in het kader van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Ook beschikt de praktijk over een kwaliteitsstatuut.
Klachten
Soms gaan dingen anders dan je verwacht en kan het voorkomen dat je ontevreden bent. Ik wil je dan vragen om dit met mij bespreekbaar te maken. We kunnen dan samen naar een oplossing zoeken, eventueel ook samen met een andere collega. Komen we er samen niet uit en overweeg je een officiële klacht, is er een mogelijkheid je te wenden tot een klachtenfunctionaris. Hiervoor ben ik aangesloten bij de klachten- en geschillencommissie van de LVVP: https://lvvp.info/voor-clienten/wat-als-ik-ontevreden-ben-de-behandeling/klachtenregeling-volwassenen/).
Waarneming & Crisis
Bij afwezigheid wordt er, afhankelijk van duur en vraag, door mij een tijdelijke vervanger geregeld.
In geval van een crisissituatie bij afwezigheid, buiten kantooruren of in het weekend, kun je contact opnemen met de huisartsenpost. Voor mensen woonachtig in Nijmegen en Lent is het telefoonnummer van de huisartsenpost 024-352 3579. Mensen woonachtig in gemeente Lingewaard vallen onder de huisartsenpost Arnhem (tel. 026-389 9696). Mensen woonachtig in het zuidelijke deel van de gemeente Overbetuwe vallen onder de huisartsenpost Gelders Rivierenland (tel. 085-580 1100).
Als ik je binnen Stichting 1nP behandel, dan kun je desgewenst gebruik maken van de crisisdienst van Stichting 1nP. Deze dienst is buiten kantoortijden (tussen ’s avonds 17.00 uur en ‘s morgens 7.00 uur, in de weekenden en op feestdagen) bereikbaar via het telefoonnummer 0900-5553000.
Voor levensbedreigende situaties bel je 112.
